Siara |
Administrator |
|
|
Dołączył: 29 Sie 2006 |
Posty: 130 |
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: W-wa Zach. ( Odolany ) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Lokomotywy EP09 powstawały w Pafawagu we Wrocławiu. Pierwsza lokomotywa tego typu została zbudowana w 1986 roku i otrzymała oznaczenie fabryczne 104E.
Lokomotywy te zaprojektowane były do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h szczególnie po Centralnej Magistrali Kolejowej (z Warszawy do Katowic i Krakowa), gdzie są dominującym typem taboru trakcyjnego do dziś. Po podniesieniu prędkości szlakowej do 160 km/h na fragmentach linii kolejowej z Warszawy do Poznania EP09 znalazły zastosowanie także przy prowadzeniu pociągów ekspresowych na tej trasie.
Seria EP09 miała posiadać rozruch elektroniczny oparty na tyrystorach, ale posiada rozruch oporowy. Wśród innych polskich lokomotyw wyróżnia się jednak hamulcem elektrodynamicznym. Niektóre EP09 posiadają klimatyzację. Podczas produkcji kolejnych lokomotyw tej serii wprowadzano różne zmiany konstrukcyjne, co powoduje że praktycznie każda EP09 różni się czymś od pozostałych.
Zbudowano w sumie 47 sztuk tych lokomotyw. Pierwsza miała oznaczenie fabryczne 104E, druga 104Ea, a pozostałe 104Eb. Ostatnie dwie lokomotywy (EP09-046 i EP09-047) weszły do służby w 1997 roku. Do dnia dzisiejszego wszystkie lokomotywy są czynne i znajdują się na stanie lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska oraz Kraków Prokocim. Od Grudnia 2005 roku lokomotywy tej serii przemalowywane są w barwy właściciela.
Dane techniczne:
Układ osi: Bo'Bo'
Długość całkowita: 16 740 mm
Przeniesienie napędu: sprzęgło 6-cięgłowe
Przełożenie przekładni: 73:38
Średnica kół: 1 250 mm
Zawieszenie pudła: sprężyny / sprężyny Flexicoil
Prędkość konstrukcyjna: 160 km/h
Masa w stanie służbowym:83 500 kg
Typ silnika: LKa-740 (Dolmel)
Moc ciągła lokomotywy: 2 940 kW
Moc godzinna: 3 200 kW
Maksymalna siłą pociągowa:215 kN
|
|