Rejestracja FAQ Użytkownicy Szukaj Forum Forum o lokomotywach obsługujących pociągi kwalifikowane Strona Główna

Forum Forum o lokomotywach obsługujących pociągi kwalifikowane Strona Główna » EP09 » Krótko o EP09
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Krótko o EP09
PostWysłany: Śro 14:13, 30 Sie 2006
Siara
Administrator

 
Dołączył: 29 Sie 2006
Posty: 130
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: W-wa Zach. ( Odolany )


Lokomotywy EP09 powstawały w Pafawagu we Wrocławiu. Pierwsza lokomotywa tego typu została zbudowana w 1986 roku i otrzymała oznaczenie fabryczne 104E.

Lokomotywy te zaprojektowane były do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h szczególnie po Centralnej Magistrali Kolejowej (z Warszawy do Katowic i Krakowa), gdzie są dominującym typem taboru trakcyjnego do dziś. Po podniesieniu prędkości szlakowej do 160 km/h na fragmentach linii kolejowej z Warszawy do Poznania EP09 znalazły zastosowanie także przy prowadzeniu pociągów ekspresowych na tej trasie.

Seria EP09 miała posiadać rozruch elektroniczny oparty na tyrystorach, ale posiada rozruch oporowy. Wśród innych polskich lokomotyw wyróżnia się jednak hamulcem elektrodynamicznym. Niektóre EP09 posiadają klimatyzację. Podczas produkcji kolejnych lokomotyw tej serii wprowadzano różne zmiany konstrukcyjne, co powoduje że praktycznie każda EP09 różni się czymś od pozostałych.

Zbudowano w sumie 47 sztuk tych lokomotyw. Pierwsza miała oznaczenie fabryczne 104E, druga 104Ea, a pozostałe 104Eb. Ostatnie dwie lokomotywy (EP09-046 i EP09-047) weszły do służby w 1997 roku. Do dnia dzisiejszego wszystkie lokomotywy są czynne i znajdują się na stanie lokomotywowni Warszawa Olszynka Grochowska oraz Kraków Prokocim. Od Grudnia 2005 roku lokomotywy tej serii przemalowywane są w barwy właściciela.

Dane techniczne:
Układ osi: Bo'Bo'
Długość całkowita: 16 740 mm
Przeniesienie napędu: sprzęgło 6-cięgłowe
Przełożenie przekładni: 73:38
Średnica kół: 1 250 mm
Zawieszenie pudła: sprężyny / sprężyny Flexicoil
Prędkość konstrukcyjna: 160 km/h
Masa w stanie służbowym:83 500 kg
Typ silnika: LKa-740 (Dolmel)
Moc ciągła lokomotywy: 2 940 kW
Moc godzinna: 3 200 kW
Maksymalna siłą pociągowa:215 kN



Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Krótko o EP09
PostWysłany: Nie 12:31, 10 Wrz 2006
Reds

 
Dołączył: 29 Sie 2006
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: ŚwiętochłowICe


Aktualny ilostan EP09:
EP09-001 CM Kraków
EP09-002 CM Kraków
EP09-003 CM Kraków
EP09-004 CM Warszawa
EP09-005 CM Kraków
EP09-006 CM Warszawa
EP09-007 CM Kraków
EP09-008 CM Kraków
EP09-009 CM Warszawa
EP09-010 CM Warszawa
EP09-011 CM Warszawa
EP09-012 CM Warszawa
EP09-013 CM Kraków
EP09-014 CM Kraków
EP09-015 CM Warszawa
EP09-016 CM Warszawa
EP09-017 CM Warszawa
EP09-018 CM Warszawa
EP09-019 CM Warszawa
EP09-020 CM Warszawa
EP09-021 CM Warszawa
EP09-022 CM Warszawa
EP09-023 CM Warszawa
EP09-024 CM Warszawa
EP09-025 CM Warszawa
EP09-026 CM Warszawa
EP09-027 CM Warszawa
EP09-028 CM Warszawa
EP09-029 CM Warszawa
EP09-030 CM Warszawa
EP09-031 CM Kraków
EP09-032 CM Warszawa
EP09-033 CM Warszawa
EP09-034 CM Warszawa
EP09-035 CM Warszawa
EP09-036 CM Warszawa
EP09-037 CM Warszawa
EP09-038 CM Warszawa
EP09-039 CM Warszawa
EP09-040 CM Warszawa
EP09-041 CM Warszawa
EP09-042 CM Warszawa
EP09-043 CM Warszawa
EP09-044 CM Warszawa
EP09-045 CM Kraków
EP09-046 CM Kraków
EP09-047 CM Kraków


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Krótko o EP09
  Forum Forum o lokomotywach obsługujących pociągi kwalifikowane Strona Główna » EP09
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  



fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.
Regulamin