Reds |
|
|
|
Dołączył: 29 Sie 2006 |
Posty: 34 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: ŚwiętochłowICe |
|
|
|
|
|
|
|
|
W ramach modernizacji posiadanego taboru trakcyjnego, w szczególności najpopularniejszej lokomotywy zatrudnianej do pociągów pasażerskich - EU07, od 1995 roku wprowadzono w ramach modernizacji kilka nowinek. W ramach napraw rewizyjnych, średnich i głównych, przebudowano kilkadziesiąt lokomotyw serii EU07, nadając im oznaczenie EP07 (z zachowaniem starych numerów inwentarzowych) - sugerujące charakter modernizacji. Podstawową zmianą wewnątrz lokomotywy (bo zewnętrznie - oprócz zmiany oznaczenia - lokomotywy EP07 nie wyróżniają się niczym szczególnym od serii EU07) była zmiana stopnia przełożenia przekładni głównej z 79:18 na 76:21. Ta zmiana miała na celu obniżenie prędkości obrotowej silników trakcyjnych, nie zaś podniesienie prędkości konstrukcyjnej. To ostatnie nie jest możliwe w tak prosty sposób w lokomotywach serii EU07, gdyż sposób przeniesienia napędu na zestawy kołowe (wał drążony i sprzęgło) uniemożliwia przekraczanie obecnej konstrukcyjnej prędkości serii EU07, bez zmiany sposobu ułożyskowania i smarowania wału drążonego. Drugą podstawową zmianą, zastosowaną w poszczególnych egzemplarzach, była wymiana silników trakcyjnych na nowsze, serii LKb535, o lepszej klasie izolacji (oznacza to wyższą dopuszczalną temperaturę pracy), co niewątpliwie przyczyni się do większej niezawodności całej serii. Dokonane zmiany w EU07 nie zmieniają podstawowych parametrów serii, chociaż należy oczekiwać gorszych warunków rozruchu ciężkiego pociągu towarowego przez lokomotywę EP07. Jednakże obecna nadwyżka elektrycznego taboru trakcyjnego i przystosowanego do prowadzenia pociągów towarowych, jak też masowego zatrudnienia serii EU/EP07 w ciągnięciu pociągów pasażerskich pozwala na taką przeróbkę bez obaw o braki taborowe. Od 2001 roku ZNTK Nowy Sącz w ramach pierwszych napraw głównych lokomotyw 303E realizuje ich modernizację do standardu EP07.
Tekst: Jarosław Stawarz
Dane techniczne:
Układ osi: Bo'Bo'
Typ silnika trakcyjnego: EE541/LKb535
Moc i ilość silników: 4 x 500 kW
Moc ciągła pojazdu: 2000 kW
Przełożenie przekładni: 76:21
Sterowanie wielokrotne: jest
Prędkość maksymalna: 125 km/h
Średnica kół: 1250 mm
Masa służbowa: 80.000/83.400 kg
Długość całkowita: 15.915/16.235 mm
|
|